Regeringens förslag till uppdatering av bonus-malus systemet för lätta fordon

Försäljningen av klimatbonusbilar ökade kraftigt under 2021 och för klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat. Utbetalningarna stoppades därför i augusti. Nu har regeringen föreslagit att i höständringsbudgeten för 2021 tillsätta ytterligare 1 900 miljoner kronor för att finansiera den ökade kostnaden för klimatbonusen. Syfte är att pengarna ska räcka till att alla de som i år köpt eller ska köpa en bonusbil får ut sina pengar.

Regeringen föreslår dessutom att skärpa miljöstyrningen i bonus-malus-systemet:

Bonus:

  • Ingen bonus för bilar med pris över 700.000 SEK från år 2022
  • Årlig sänkning av bonus för laddhybrider fram till 2023 (se tabell)
  • Årlig sänkning av CO2-gränsen för att erhålla bonus fram till 2023 (se tabell)
  • Sänkning av bonus för elbilar år 2023 (från 70 till 50.000 SEK)
BONUS 2021 2022 2023
Maximal bonus (elbil) (kr) 70 000 70 000 50 000
Lägsta bonus (kr) 10 000 5 000 5 000
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) 60 g 50 g 30 g
Bonus gasbil (kr) 10 000 10 000 10 000
Högsta bonus laddhybrid 45 000 20 000 10 000

 

Malus:

Tuffare gränser för malus-skatt från juni 2022. Förslaget och nuvarande gränser ser ni i bilden nedan

Det skulle innebära att fordonsskatten på ny mindre bensinbil med utsläpp på 120g höjs från 3570kr/år till 5175kr/år.

En större bensinbil (typisk SUV) med utsläpp på 180g höjs från 11240kr/år till 12970kr/år

Publicerad:

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.