Elfordon och laddinfrastruktur – vad gör kommunerna?

Den 25 oktober arrangerade projekten Elbilslandet Syd och E-West en studieresa till Köpenhamn på temat Smarta bilar och smarta nät. Hur arbetar svenska kommuner med omställningen till elfordon och utvecklingen av laddinfrastruktur och vad kan vi lära oss av vår granne i väst? Det var några av punkterna som diskuterades under dagen.

Förmiddagen spenderades i Frederiksberg i Köpenhamn där deltagarna fick kika på kommunens spännande lösning av laddinfrastruktur. Frederiksbergs Forsyning var först i världen med sin vehicle-to-grid-hub, som de skapade i samarbete med Nuvve, Enel och Nissan. Lösningen går ut på att elbilarna kopplas till elnätet som elreserver när de inte används, för att på så vis bidra till ett balanserat elnät i kommunen.

Eftermiddagen följdes av spännande föreläsningar från bland annat Jonas Lööf från Miljöfordon Sverige som berättade om vad kommuner köper för elfordon idag och huruvida det är kostnadseffektivt att ställa om till elfordon. Eva Sunnerstedt från Stockholm stad berättade om hur staden löst problemet med att bygga laddinfrastruktur på allmän platsmark. Christer Lindström från Kungsbacka kommun och Johan Seuffert från Stockholm stad berättade om hur de arbetar för en fossilfri fordonsflotta.

Deltagarna som representerade kommuner från både Skåne, Blekinge och Västra Götaland fick både inspiration, kunskap samt möjlighet till erfarenhetsutbyten kring hur svenska kommuner kan arbeta med utvecklingen av laddinfrastruktur och elfordon.

Vad var det viktigaste som lyfts under dagen och hur har det påverkat dig?
– V2G lösningen och att det äntligen finns incitament för elnätsägare att samverka med mikroproducenter i stor skala.

– Stockholms Stads olika försök i laddinfrastruktursarbetet gav mig inspiration.

– Insikten om hur det går att skriva avtal för allmän platsladdning. 

Publicerad:

Skriv en kommentar