Nätbalans med hjälp av elbilar

Den 25 oktober bjuder E-West och Elbilslandet Syd in till studieresa på temat Smarta bilar och smarta nät. Vi kommer bland annat att besöka Frederiksbergs Forsyning, som i samarbete med Nuvve, Enel och Nissan skapat en lösning för vehicle-to-grid laddning för verksamhetens elfordon.

Hallå där, Alexandra Österplan, kommunikationschef på Nissan Sverige, vad är vehicle-to-grid?
Vehicle-to-grid (V2G) gör det möjligt att lagra energi som man själv har skapat eller köpt, samt ger möjlighet att ansluta till det nationella elnätet och sälja tillbaka till nätleverantören den el i bilen som inte har använts under dagen. När bilen ställs på laddning över natten börjar, via en aggregator, elen som finns i bilen att successivt föras tillbaka till elnätet. Med programvaran som finns i laddstationen kan man bestämma hur mycket av elen som ska göras tillgänglig samt när bilen ska börja ladda så att den har 100 procent när föraren kommer på morgonen för att börja jobba. Vehicle-to-grid gör att man kan kapa topparna i elnätet då energianvändningen är som störst och ladda mitt i natten när den är som lägst.

Ni har arbetat med att bygga upp en vehicle-to-grid-anläggning i Frederiksberg – kan du berätta om den?
Frederiksberg Forsyning har ett tiotal helt eldrivna bilar och V2G-enheter. Bilarna används till största delen av företagets underhållspersonal. De har haft systemet i några år nu och jag har bara hört positivt om det. När personalen kommer tillbaka efter dagens arbete sätter de bara bilen på laddning och hämtar en fulladdad bil på morgonen. Inget merjobb för personalen utan allt sköter sig självt.

Varför är det här en bra teknik?
Miljöaspekten är den kanske viktigaste, att använda den energi som någon inte behöver. Nätbolagen tjänar på det och får hjälp med att kapa topparna i elnätet och de företag och organisationer som har systemet tjänar på det – både ekonomiskt och genom att de bidrar till ett bättre klimat.

Var passar den här typen av system?
Alla företag och organisationer som har en helt laddbar bilflotta där alla bilar står parkerade på samma ställe för laddning. Det kan till exempel vara underhålls- och energiföretag, budföretag och kommuner som har många bilar i sin flotta. Det finns också företag, kommuner och organisationer som istället för att sälja tillbaka den outnyttjade elen i bilarna använder den för att förse sina egna anläggningar och fastigheter med energi.

Vill du veta mer om V2G eller på annat vis inspireras kring hur er kommun kan arbeta med utvecklingen av laddinfrastruktur och elfordon? Häng med på vår studieresa till Köpenhamn den 25 oktober. Välkommen med din anmälan senast den 18 oktober!  

Publicerad:

Sidansvarig

Isabella Nilsson

Skriv en kommentar